Welke stap zet jij voor onze toekomst?

Nationale Week voor Toekomstige Generaties 2024

 

Van 19 tot 25 september vindt de jaarlijkse Nationale Week voor Toekomstige Generaties plaats, onderdeel van de internationale SDG Action Week. Het landelijke thema is dit jaar Lead the Way. In Nederland wordt de week georganiseerd door het Lab Toekomstige Generaties, het Ministerie van de Toekomst en The Turn Club. De samenwerkende partijen roepen (jonge) toekomstdenkers en -doeners op deel te nemen aan deze week en bieden hiertoe tal van mogelijkheden.

Gedurende de week vinden er door het hele land evenementen plaats. De feestelijke opening van de Nationale Week voor Toekomstige Generaties is 21 september tijdens de Ministerraad van het Ministerie van de Toekomst in Geofort. Verder organiseert de Provincie Zuid-Holland op 26 september het Festival van de Toekomst en hebben diverse initiatiefnemers in het land toekomst initiatieven ontwikkeld.

Internationaal vindt het hoogtepunt plaats tijdens de UN Summit of the Future op 22 en 23 september in New York. Hier wordt een onafhankelijk toezichthouder voor toekomstige generaties benoemd én de verklaring voor toekomstige generaties wereldkundig gemaakt.

Toekomstdenkers en -doeners gezocht!


Ben jij een toekomstdenker met een goed idee? De organiserende partijen roepen iedereen met goede ideeën voor events (tijdens of na september!) op om deze toe te voegen aan de agenda en onderdeel te worden van de beweging voor de toekomst. Deelnemers kunnen een training volgen in toekomstdenken en -doen, waarmee ze tools krijgen om het evenement vorm te geven. Deze trainingen vinden plaats in Utrecht op 5, 14, 19, 23 en 27 september. De toekomst ligt in onze handen. Samen geven we een stem aan de generaties van morgen. Bekijk alle events en ontdek hoe je kunt deelnemen op www.weektoekomstigegeneraties.nl.

Publiekscampagne


Op 1 september start bovendien een publiekscampagne voor de Nationale Week voor Toekomstige Generaties om bekendheid te geven aan de week. De slogan ‘Welke stap zet jij voor onze toekomst’ en het affiche voor de campagne zijn ontworpen door jongeren van 20 tot 30 jaar. Zij namen deel aan het Groen Traineeship bij het Lab Toekomstige Generaties, waar ze werden getraind om toekomstgericht te denken en handelen. Het delen van het affiche wordt, vanaf 1 september, zeer gewaardeerd.